Pages

Powered by Blogger.

SlideShow

.
0

Tibanya saat Kematianku




kematian

Ingatkah   kita pada kematian???? Kematian!!!! MATI!!! Jauh kah MATI dari manusia???? Berapa jauh!!!!! 10km!!! 20km!!!! jika jauh!!!! Buktikan!!! Mana bukti mati itu masih jauh???? Dah tersebar di dada akhbar, bayi 13bulan boleh mati, kanak-kanak mati lemas dan orang dewasa juga boleh mati.. adakah itu bukti kematian masih jauh?????

Tutup mata anda, tenangkan fikiran anda. Kosongkan minda anda… tenang… tenang… tenang… bayangkan anda sedang berjalan bersama rakan-rakan anda…. Berseronok… bergembira. Bergelak ketawa…tetapi  ketika hendak melintas jalan raya. tiba2, sebuah kereta datang dengan laju dan merempuh anda…. kawan2 anda menjerit dan memanggil nama anda…  anda hanya mampu melihat…. Melihat.. tak bermaya..

Anda menjerit!!!!!! melihat jasad anda terbujur di jalan raya…. Anda melihat darah yang melimpah membasahi jalan….. anda melihat rakan2 anda menangis…… tak lama kemudian, ibu bapa anda datang dan menangis melihat anaknya dah pergi meninggalkan mereka… ANAKKU!!!!!!!!! ANAKKU!!!!!!  ANAKKU!!!! Itu lah laungan ibumu…Itu lah laungan ayahmu….. Memanggil nama mu…. Tapi anda hanya mampu melihat… melihat mereka meratap kesedihan ke atas kematian anda….. sanggupkah anda meninggalkan mereka tanpa berbakti kepada mereka????  Apa bakti yang anda terhadap mereka????? Banyak kah??? Adakah cukup bakti anda dengan sekadar membatu dalam kerja2 rumah????? Cukupkah???? Fikirkan lah…….

Pada Hari pengebumian, jasad anda di kelilingi oleh orang kampong… Yassin…. Itu lah bacaan pertama untuk anda…. Sayu kedengaran surah di baca…. ibu menangis sambil mencium pipi jasad anda… jasad anda di basahi denagn air mata orang yang anda cintai… setelah bacaan yassin tamat…anda akan  di usung ke tanah perkuburan… selangkah demi selangkah, jasad anda di usung ke luar rumah.. sanggupkah anda…Melihat  ahli keluarga anda menangis melihat jasad anda di usung ke tanah perkuburan???? Sanggupkah anda???? 

Ingin kah anda meninggalkan dunia tanpa amalan kepada Yang Maha Esa????? Mahu kah anda mati membawa dosa????? Mahu kah anda di azab di muka pengadilan Tuhan???? Mahu kah…

Fikirkan lah… tenungkan lah diri anda…. Muhasabah diri anda…. Fikirkan lah… kita hidup di dunia hanya sementara….  aPe yang kita bawa hanyalah amalan…. Amalan… dan amalan.. S
semoga aktiviti ini dapat memberi sedikit iktibar kepada anda…

0 comments:

Post a Comment