Pages

Powered by Blogger.

SlideShow

.
2

Macam Mana Nak Hilangkan Rasa Curiga Pada Suami?




Kali ini kita akan berbincang bagaimana anda sebagai seorang isteri menghilangkan rasa curiga di dalam hati terhadap suami anda. Soalan ini ditanya oleh seorang pembaca blog ini, InsyaAllah saya akan cuba memberikan pandangan terbaik. Selain itu, saya harap para pembaca blog ini juga memberikan sedikit pandangan dan idea bernas yang boleh sama-sama kita manfaatkan!
Soalannya,
Macam mana hilangkan ragu2 hati ni pada suami…dengan keadaan sekarang ni dan rakan sekerja lelaki yang mempunyai hubungan lain luar rumah buatkan saya rasa curiga pada suami sendiri…
Beginilah soalan yang dikemukan kepada saya, mungkin ia tidak begitu terperinci, tetapi rasanya ia sudah memadai untuk kita faham kerisauan orang yang bertanya..sebelum menjawab saya harap Puan yang bertanya berada dalam keadaan tenang ketika ini..InsyaAllah…
Demi mengetahui lebih lanjut akan perkara ini dari pandangan wanita, saya juga ada kemukakan soalan yang sama kepada rakan-rakan di Facebook. Dan ini adalah antara jawapan yang saya terima:
rasa curiga pada suami
Ya, saya amat setuju dengan pendapat rakan-rakan Facebook saya di atas. Kenapa suami harus dicurigai seandainya benar beliau ada orang lain sekali pun? Itu adalah hak beliau, tiada larangan di sisi undang-undang mahupun di sisi Islam. Kenapa pula perkara yang tidak menjadi sebarang masalah di sisi agama ingin kita khuatiri?
Kasih sayang isteri terhadap suami seharusnya berlandaskan garis panduan dalam ajaran Islam, bukan berdasarkan perasaan semata-mata. Tanamkan kasih sayang utama kepada Allah, dekatkan diri dengan-Nya, InsyaAllah kita akan sentiasa tenang.
Perhatikan betul-betul, kenapakah selama ini banyak berlakunya zina dikalangan mereka-mereka yang sudah berkahwin. Ada juga lelaki yang berkahwin secara diam tanpa pengetahuan isteri pertama. Semua ini mengundang kepada kehancuran rumah tangga kerana sikap para isteri yang cuba menolak hak suami yang telah ditentukan tuhan. Adakah Allah sengaja membenarkan lelaki berkahwin sehingga 4 orang tanpa sebarang sebab? Mustahil..tentulah ada sebab yang sangat penting.
Atas dasar inilah lelaki yang sudah berkahwin perlu dihukum rejam sampai mati sekiranya melakukan zina! Sanggupkah kita melihat keadaan ini? Mungkin negara kita yang mengamalkan Islam mengikut ‘ideologi barat’ ini tidak menjalankan hukum rejam, tetapi begitu besarnya dosa yang ditanggung oleh si suami hanya tuhan yang tahu.
Lihat, di manakah sebenarnya kasih sayang kita? Adakah kasih sayang itu kerana Allah? Kerana curiga, bimbang dan khuatir perkara-perkara seumpama itu berlaku kepada suami atau kita sekadar khuatir suami ‘ada orang lain’?. Bukan maksud saya untuk menggalakkan para suami untuk berpoligami, saya cuma mahu perbetulkan  fahaman minda yang salah terhadap sikap wanita tentang poligami.
Kerana saya ini lelaki mungkin agak berat sebelah apabila saya mengemukakan pendapat, tetapi keterangan yang jelas telah dinyatakan oleh para isteri dalam contoh yang saya berikan di atas. Perhatikan kenyataan-kenyataan yang saya gariskan dengan warna merah itu. Bagi saya mereka benar-benar insan hebat yang mendambakan cinta Allah (kalau lelaki yang baik dapat isteri macam ni nak cari lain lagi ker?).
Bagaimanapun, sudah menjadi lumrah manusia jika timbul perasaan cemburu dalam keadaan ini. Usahkan kita, Siti Aisyah juga sering cemburukan Rasulullah apabila Rasulullah bersama dengan isterinya yang lain. Kadang-kadang tergambar wajah marahnya di depan Rasulullah. Namun ia tidak dilanjutkan sehingga membenci, kecewa, curiga dan sebagainya.
Itu kisah Rasulullah, apatah lagi lelaki-lelaki lemah yang hidup di zaman kemudaratan akidah ini? Suami-suami sekarang perlukan isteri yang tabah, sering bersabar dengan sikap suami, pandai menjaga hati, sering berdoa untuk kesejahteraan rumah tangga, selalu menasihati suami ke arah kebaikan dan begitulah sebaliknya. Bukan menghabiskan masa memikirkan perkara bukan-bukan sehingga membuat suami menjadi rimas.
Mungkin saat ini perasaan curiga itu membuatkan kita mengalami kesulitan dalam pelbagai hal. Sentiasa ingin mengetahui keadaan suami, dengan siapa dia keluar, dengan siapa dia berkawan, adakah suami setia dan sebagainya. Usah khuatir, serahkannya kepada tuhan yang lebih mengetahui. Teruskan tanggungjawab kita seperti biasa dan layan suami dengan mesra. Kesulitan yang dialami itu biarkan ia berlalu dengan membaca doa-doa di bawah:
Doa orang yang mengalami kesulitan:
Doa ketika kesulitanMaksudnya: “ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali apa yg Engkau mudahkan, sedang yang susah itu bisa Engkau mudahkan, apabila Engkau menghendakinya”
Doa ketika marah:
Doa ketika marahMaksudnya: “aku berlindung diri dengan Allah dari syaitan yg terkutuk, ya Allah, ampunilah dosaku & hilangkanlah kepanasan hatiku & lepaskanlah aku dari syaitan yg terkutuk”
Doa memohon kesabaran:
Doa untuk sabarMaksudnya: “ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran atas kami & tetapkanlah pendirian kami & bantulah kami akan golongan yg mengingkari”
Sekian saja ulasan saya. Mohon maaf atas segala kekurangan dan keterlanjuran kata dalam penggunaan bahasa. Saya juga insan lemah yang penuh dengan kekurangan. Doa saya semoga keterangan ringkas ini dapat memberikan sedikit sinar kepada anda supaya lebih tenang. InsyaAllah…

2 comments:

Anonymous

Memetik ayat anda : "Semua ini mengundang kepada kehancuran rumah tangga kerana sikap para isteri yang cuba menolak hak suami yang telah ditentukan tuhan."
Saya mengangkat darjat wanita : Bukan menolak hak suami tapi lebih kepada menjaga kebajikan keluarga. Kebajikan itu tanggungjawab siapa wahai saudara yang budiman? Rata-rata para suami zaman sekarang tidak berkemampuan sepenuhnya seperti yang dituntut oleh Islam itu sendiri. Sekadar bertanya, apakah hukumnya seorang suami yang tidak mampu menyara keluarga tapi ingin berkahwin lain atas sebab MENGELAK BERLAKUNYA ZINA? Bukankah berpuasa itu salah satu jalannya? Dan ingatlah, Rasulullah berkahwin lebih dari satu bukan kerana cinta dan nafsu semata2.

Anonymous

Tak payah cakap de buat penat je admin,kalau tak setuju beribu alasan boleh dibuat,rezeki tu ditangan tuhan setiap insan ysng lahir ada rezekinya tak payah nak pertikai mampu ke atau tak mampu,awak siapa nak di bandingkan dgn ilmu dan kalam tuhan.Biar ajalah dah itu yg tertulis..ingat nabi tu orang kaya ke,berharta duit byk,dah tentulah ada alasan yg tersirat dan tersurat hanya tuhan yg mengetahuinya,reda ajalah ni ayat allah,boleh jatuh iman kalau mempertikaikan ayat allah,astafirullah alzim.

Post a Comment