Pages

Powered by Blogger.

SlideShow

.
0

DAKWAH..MENGAJAK KITA KE ARAH KEBENARAN









DAKWAH..MENGAJAK KITA KE ARAH KEBENARAN

Kejayaan kita sebagai manusia hanyalah dalam beragama, iaitu sejauh mana kita dapat taat perintah Allah taala dengan cara yang telah d tunjukkan oleh Nabi SAW . . . cara hidup yang lain sedikitpun tidak akan membawa kejayaan pada kita . . . bukan sahaja di dunia ini . . . malah di akhirat kelak.

Allah taala Maha Berkuasa . . . makhluk sedikitpun tiada kuasa . . . siapa makhluk?? selain daripada Allah taala . . . semuanya makhluk. Allah taala tanpa "apa-apa sahaja" mampu "buat apa-apa sahaja" . . . boleh buat . . . tanpa asbab,berlawanan dengan asbab juga dengan asbab.

Tanpa asbab . . . sebagaimana kejadian Nabi Adam As (tanpa ibu dan bapa)
Berlawanan dengan asbab . . . sebagaimana kelahiran Nabi Isa As (tanpa bapa)
Dengan asbab . . . sebagaimana kita semua ni,melalui ibubapa kita.

Walaupun seluruh makhluk berkumpul untuk beri manafaat pada seseorang . . . tapi Allah taala tak izinkan maka dia takkan dapat manafaat . . . dan seandainya jika seluruh makhluk berkumpul untuk beri mudharat pada seseorang . . . namun Allah taala tak izinkan . . . yakinlah sedikitpun tiada berlaku mudharat atasnya. LAAILAHAILLALLAH !!!

Hari ini kita kurang bercakap tentang kebesaran Allah taala . . hingga kebesaran selain Allah taala telah bersarang dalam hati kita. Hati kita ini umpama satu mangkuk . . . jika mau di masukkan air yg bersih, perlu di buang air yg kotor . . .ulama beritahu . . . hari-hari kita perlu cakap tentang kebesaran Allah taala. Maka barulah ia akan masuk dalam hati kita . . Insyaallah.

Manusia . . jika dia tidak di sibukkan dengan perkara yang hak . . . maka dia akan jadi sibuk dengan perkara yang batil. Kita cakap selalu perkara yang hak . . . yang batil akan keluar dalam diri kita.

Dakwah . . . mengajak manusia kepada Allah taala . . . seumpama kita cuci baju . . . yang pertama akan bersih adalah tangan kita. Lalu . . . bila kita ajak manusia kepada Allah taala . . . maka yg pertama terkesan ialah hati kita sendiri . . . diri kita sendiri . . . Insyaallah.

Para Shababat RA faham akan perkara ini . . . DAKWAH . . . ajak manusia kepada Allah taala adalah kerja mereka . . . perniagaan bukan kerja, ini keperluan . . . pertanian bukan kerja, ini keperluan. Sekarang semua manusia faham bila pagi masuk kerja jam 9 . . . keluar jam 5 . . . tapi tak paham . . . "kamu adalah umat yang terbaik,yang mengajak manusia kepada kebenaran . . . melarang keburukan."

Satu ketika Jibril As telah bertanya pada Nabi SAW . . . siapakah yang lebih mulia . . . AGAMA?? atau BAGINDA SAW?? . . . jawab Nabi SAW,"sesungguhnya AGAMA ini lebih mulia dariku, kerana daku telah di susahpayahkan atas AGAMA ini."

Oleh itu . . . kita perlu sediakan diri kita . . . mahram kita untuk buat kerja ini . . . buat DAKWAH niat bukan ISLAH orang tapi diri sendri. Perlu rasa agama lebih bernilai dari segala-galanya . . . lebih penting dari seluruh perkara di dunia ini. INSYAALLAH..

0 comments:

Post a Comment