Pages

DAKWAH..MENGAJAK KITA KE ARAH KEBENARAN









DAKWAH..MENGAJAK KITA KE ARAH KEBENARAN

Kejayaan kita sebagai manusia hanyalah dalam beragama, iaitu sejauh mana kita dapat taat perintah Allah taala dengan cara yang telah d tunjukkan oleh Nabi SAW . . . cara hidup yang lain sedikitpun tidak akan membawa kejayaan pada kita . . . bukan sahaja di dunia ini . . . malah di akhirat kelak.

Allah taala Maha Berkuasa . . . makhluk sedikitpun tiada kuasa . . . siapa makhluk?? selain daripada Allah taala . . . semuanya makhluk. Allah taala tanpa "apa-apa sahaja" mampu "buat apa-apa sahaja" . . . boleh buat . . . tanpa asbab,berlawanan dengan asbab juga dengan asbab.

Tanpa asbab . . . sebagaimana kejadian Nabi Adam As (tanpa ibu dan bapa)
Berlawanan dengan asbab . . . sebagaimana kelahiran Nabi Isa As (tanpa bapa)
Dengan asbab . . . sebagaimana kita semua ni,melalui ibubapa kita.

Walaupun seluruh makhluk berkumpul untuk beri manafaat pada seseorang . . . tapi Allah taala tak izinkan maka dia takkan dapat manafaat . . . dan seandainya jika seluruh makhluk berkumpul untuk beri mudharat pada seseorang . . . namun Allah taala tak izinkan . . . yakinlah sedikitpun tiada berlaku mudharat atasnya. LAAILAHAILLALLAH !!!

Hari ini kita kurang bercakap tentang kebesaran Allah taala . . hingga kebesaran selain Allah taala telah bersarang dalam hati kita. Hati kita ini umpama satu mangkuk . . . jika mau di masukkan air yg bersih, perlu di buang air yg kotor . . .ulama beritahu . . . hari-hari kita perlu cakap tentang kebesaran Allah taala. Maka barulah ia akan masuk dalam hati kita . . Insyaallah.

Manusia . . jika dia tidak di sibukkan dengan perkara yang hak . . . maka dia akan jadi sibuk dengan perkara yang batil. Kita cakap selalu perkara yang hak . . . yang batil akan keluar dalam diri kita.

Dakwah . . . mengajak manusia kepada Allah taala . . . seumpama kita cuci baju . . . yang pertama akan bersih adalah tangan kita. Lalu . . . bila kita ajak manusia kepada Allah taala . . . maka yg pertama terkesan ialah hati kita sendiri . . . diri kita sendiri . . . Insyaallah.

Para Shababat RA faham akan perkara ini . . . DAKWAH . . . ajak manusia kepada Allah taala adalah kerja mereka . . . perniagaan bukan kerja, ini keperluan . . . pertanian bukan kerja, ini keperluan. Sekarang semua manusia faham bila pagi masuk kerja jam 9 . . . keluar jam 5 . . . tapi tak paham . . . "kamu adalah umat yang terbaik,yang mengajak manusia kepada kebenaran . . . melarang keburukan."

Satu ketika Jibril As telah bertanya pada Nabi SAW . . . siapakah yang lebih mulia . . . AGAMA?? atau BAGINDA SAW?? . . . jawab Nabi SAW,"sesungguhnya AGAMA ini lebih mulia dariku, kerana daku telah di susahpayahkan atas AGAMA ini."

Oleh itu . . . kita perlu sediakan diri kita . . . mahram kita untuk buat kerja ini . . . buat DAKWAH niat bukan ISLAH orang tapi diri sendri. Perlu rasa agama lebih bernilai dari segala-galanya . . . lebih penting dari seluruh perkara di dunia ini. INSYAALLAH..

No comments:

Post a Comment