Pages

Powered by Blogger.

SlideShow

.
0

Siapakah Yang Bertanggungjawab Untuk Berdakwah

Assalamualaikum..




Tanggungjawab dakwah adalah terletak kepada semua umat Islam. Ianya bukan kerja khusus untuk golongan tertentu sahaja. Jika kita beranggapan kerja dakwah terletak pada ustaz atau golongan ulamak sahaja, anggapan ini perlu di perbaiki dengan segera. Kerana itulah Nabi Muhammad s.a.w. bersabda " sampaikan apa yang kamu terima daripada ku walaupun ianya sedikit".

Kehidupan berbilang bangsa di negara kita Malaysia adalah sesuatu yang sangat unik.Percampuran budaya antara berbagai bangsa berlaku tanpa disedari. Islam tidak melarang kita untuk mengamalkan budaya bangaa mana pun asalkan ianya tidak bertentangan dengan hukum Islam. Demikian hebatnya Islam yang telah memurnikan apa sahaja budaya bangsa didunia menjadikan ianya sebagai budaya Islam.

Firman Allah SWT dalam Surah Al Hujurat ayat 13:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

" Hai manusia, sesungguh Kami menciptakan kamu asalnya dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, dan dijadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, untuk saling mengenal antara satu sama lain, Sesungguhnya semulia-mulia kamu disisi Allah, adalah orang yang paling bertaqwa diantara kamu".



Islam terus menerus memproses manusia menjadi insan kamil. Berpandukan dua peninggalan Rasulullah iaitu Al Quran dan As Sunnah manusia tidak akan sesat selama-lamanya walaupun dalam keadaan manusia berbodong-bondong menuju kesesatan.

Alhamdulillah bangsa Melayu telah melalui berbagai fasa pembentukan masyarakat Islam sehinggakan pada masa ini. Pembentukan masyarakat Islam bukan sahaja bermula dirumah tetapi ianya mesti diteruskan diluar rumah. Sebab itulah memilih satu kerajaan yang boleh membentuk satu sistem masyarakat dalam semua sudut yang dipandu oleh Al Quran dan As Sunnah adalah wajib. Malah ianya adalah prinsip dan aqidah umat Islam. Firman Alah SWT:" ..jika kamu berselisih pendapat dalam sesuatu hal, kembalikah kepada Allah dan Rasul..".



Subhanallah, yang telah memberi hidayah kepada ramai penganut agama lain untuk memeluk agama Islam. Setelah mengkaji secara ilmiah Al Quran dan As Sunnah dan dengan fikiran terbuka akhirkan jalan kebenaran ditemui jua.

Pengalaman penulis sebelum mengucap dua alimah syahadah. Saya telah membeli naskah Al Quran dan majalah-majalah Islam dalam tahun-tahun akhir 80-an, akhirnya memilih Islam yang terbaik dari segala anutan yang lain, Islam malah sebagai ad din, atau 'the way of life' yang tidak bolah disamakan dan dibandingkan dengan ajaran agama lain. Sabda Rasulullah "Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi darinya".

Seorang Insan yang memilih jalan Islam dengan maksud mengamalkan ajaran Islam, artinya melahirkan satu contoh yang terbaik untuk mendakwah non muslim. Dakwah bil hal inilah yang menampakkan cantiknya Islam , ditambah dengan dakwah bil lisan yang juga tidak dapat ditinggalkan.

Persoalannya, melihat kepada rata-rata orang melayu yang beragama Islam, terus terang saya katakan lambat lagi dan bukan penyebab yang besar saya masuk Islam. Tanpa menyakini Hidayah itu adalah suatu kuasa Allah SWT yang diberikan kepada makhlukNya yang di kasihiNya.

Cuba tengok di kelab-kelab malam, kedai nombor ekor, toto,pusat judi,karaoke ,kedai arak , bunuh dengan kejam macam Altaltuya dibunuh, mat rempit, rogol dan sebagainya.Siapakah mereka itu?

Perlu diingatkan keadaannya sekarang seperti sebiji gelas yang sangat kotor, itulah orang Islam yang maksiat, dengan Islam seperti air yang sangat jenih. Jika air tersebut dimasukkan kedalam gelas yang kotor, kehebatan Islam terselindung. Walaupun Islam tetap suci dan murni, telah diaibkan oleh pemeluknya.

Berjuang dengan Islam sehingglah berada dalam jemaah Islam suatu perkara yang sangat indah dan kurniaan dari Allah jua, tetapi jangan lupa kepada bedakwah kepada non muslim.

Mulakan mengajak kawan-kawan terdekat yang non muslim dengan secara berhemah untuk menyelamatkan mereka, jangan lupa juga mendoakan mereka sekurang-kurangnya, kerana itulah sunnah Nabi yang mendoakan Umar Al Khatab sehinggalah dia masuk Islam. Kalaulah dengan menyampaikan Islam secara perbuatan dan lisan kita tidak di amalkan, masakan dengan berdoapun kita tidak pernah, satu perkara yang sangat ganjil dalam dairi kehidupan orang Islam.

Disamping itu, kepada yang telah masuk Islam, jagalah hati meraka, buka dengan maksud supaya memuliakan dan melebih-lebihkan.Paling kurang beberapa hal yang saya hendak senaraikan:-

1.Jangan berterusan memanggil orang masuk Islam dengan panggilan Muaalaf. Tidak salah saya hanya sekali sahaja Allah menyebut di dalam Al Quran dalam Surah At Taubah dalam ayat berkaitan dengan asnaf zakat.Natijahnya saudara kita seolah dikelaskan dengan satu kelas yang tidak berganjak dari mula masuk Islam sampai ke mati. Malah ada berlaku di Bagan Serai Perak, seorang yang masuk Islam sebelum Merdeka telah di panggil muaalaf sampai mati dan terkena lagi kepada anak cucunya dengan gelaran anak ........muaalaf.cucu...muaalaf. Keluarga saudara kita juga merasakan sesuatu penghinaan kepada anak-anak mereka.

2.Masuk Islam bukan masuk melayu.awasilah lidah anda dari menyakitkan hati orang cina, india dan lainnya. mereka tidak sekali-kali masuk melayu, apa lagi dalam keadaan UMNO yang mengadaikan melayu sehinggalah keris pun tidak bersarung lagi, hak orang melayu semuanya dilucutkan seperti keris dilucutkan dari sarungnya.

3. Bertanggung jawablah kepada sesiapa sahaja yang telah anda ajak dia masuk Islam, didiklah meraka supaya menjadi umat Islam yang terbaik dan menjadi contoh kepada yang lain lain, khususnya kepada keluarga mereka. Adakah dianya anak angkat, atau dulunya kekasih yang telah jadi isteri, didiklah asuhlah mereka dengan lebih bertanggungjawab.


terima kasih kepada shekh wan ariffin (  http://inteligentislam.blogspot.com/  )yang sudi share bersama teman2 yang lain..

0 comments:

Post a Comment